Site-ul Planor.ro se dorește să devină o comunitate online a piloților planoriști din România cu scopul de a promova acest sport foarte puțin cunoscut în țara noastră. Site-ul reprezintă o sursă de informații din domeniul aviației atât pentru piloții membrii cat și pentru cei interesați să afle mai mult despre planorism.

Cea mai „pură” dintre formele zborului, datorită asemănării sale cu zborul păsărilor, planorismul este departe de a fi cea mai „primitivă” din punct de vedere al complexității sale.

Comparativ, un avion obișnuit este ținut în aer doar de motor și de cantitatea de combustibil disponibilă, pe când un planor depinde nu numai de capacitățile sale aerodinamice, ci, în principal, de capacitățile pilotului.

Comparația anterioară poate oferi o idee generală asupa complexității zborului într-un planor. Deși orice avion devine planor în momentul în care îi este oprit motorul, un planor este o aeronavă creată special pentru a evolua permanent în asemenea condiții, și depinde numai de capacitățile pilotului pentru a exploata cu maximum de eficiență condițiile mediului înconjurător. Lipsa propulsiei, care pentru pilotul unui avion ar reprezenta o problemă serioasă, este, în schimb, viața de zi cu zi a pilotului planorist. Departe de a fi o competiție, cele două moduri de zbor, cu și fară motor, sunt lucruri foarte diferite, în ciuda unei diferențe aparent simple – lipsa mijloacelor de propulsie.

Zborul planorului este dependent, în principal, de condițiile meteo și de posibilitățile pilotului de a le folosi. „Turbulențele”, neplacute piloților de avioane sunt, în schimb, sursa de energie a zborurilor fără motor.  Partea inferioară a atmosferei terestre sau troposfera nu reprezintă o masă omogenă, având diferite variații de presiune, temperatură și aflandu-se în continuă mișcare. Aceste diferențe produc mișcări ale aerului în diferite direcții, în funcție de diverși factori geografici și, mai ales, meteorologici.

Atracția pentru acest sport probabil își are originea în aceste elemente. Pentru multe persoane este fascinant modul în care o aeronavă aparent foarte fragilă, fără motor și având la dispoziție doar experiența pilotului și mediul înconjurator poate realiza zboruri lungi de sute și chiar mii de kilometri care pot dura și câteva zeci de ore. În același timp, deoarece planoarele nu au motoare termice, acestea se pot ridica până la înalțimi de 10-15.000 de metri în atmosferă, înălțimi inaccesibile avioanelor sportive sau de agrement.

România este o țară cu tradiție în domeniul aviației, dovadă fiind realizarile lui Traian Vuia, Aurel Vlaicu, Henri Coandă, Elie Carafoli și ale altora. Abia din perioada interbelică activitatea de planorism a început să fie integrată în activitățile aviatice, odată cu înființarea Aeroclubului Regal al României, de către George Valentin Bibescu în 1920. Din 1940 AAR devine Federația Aeronautică Română,  până în 1941. În 1942 activitatea a fost preluată de Tineretul Aeronautic Român, care, din cauza celui de-al doilea război mondial, s-a orientat spre pregătirea pilotilor pentru armată.

În perioada de după război aerocluburile au fost desființate, reapărând mai târziu, după 1947, ca parte din ideologia comunistă de pregătire a tineretului. Perioada comunistă a fost în mare parte responsabilă pentru dezvoltarea rapidă a planorismului în România, susținând dezvoltarea și construcția de planoare proprii, și oferind tinerilor posibilitatea de a activa în mod organizat într-o astfel de activitate.

Deși odată cu sfârșitul comunismului în România proiectarea și contrucția de planoare românești a încetat, planorismul a continuat să fie practicat în toată țara, în special în cadrul aerocluburilor existente, și continuă să se extindă datorită aerodromurilor și planoarelor private.

Chiar dacă planorismul este un sport practicat în cadrul aerocluburilor din marele orașe ale țării, acesta rămâne un sport foarte puțin cunoscut în rândul populației, majoritatea oamenilor confundând termenul de planor cu aeronave precum deltaplanul sau parapanta. Acest lucru se întamplă în pofida faptului că România este singura țară unde planorismul se poate practica gratuit la nivel național în cadrul Aeroclubului României, singura condiție fiind de a avea varsta sub 23 de ani în momentul obținerii brevetului de pilot.

Site-ul Planor.ro va ajuta la promovarea acestui sport deosebit prin construirea unei comunități de piloți planoriști care își vor putea spune poveștile, publica fotografiile, sau filmele realizate în timpul zborului. Site-ul va conține de asemenea o secțiune „Wiki” în care vizitatorii pot gasi informații despre planorism și despre aviație, informații despre anumite tipuri de planoare, legislația din domeniu și pașii care trebuie facuți pentru a achiziționa și înmatricula un planor în România. De asemenea, site-ul va oferi informații cu privire la aerodromurile și aerocluburile din țară, starea vremii în aceste locații, evenimente importante din domeniul aviației și alte lucruri interesante despre planorism.